
http://www.theartsjournal.org/index.php/site/index  
 

51 

 
 
 
 

 

Journal of Arts & Humanities 
 

The Media and Operation Just Cause in Panama 
 

Dr. Wassim Daghrir1 
 
 

ABSTRACT 
 

As far as the press of such a democratic political system is concerned, one would expect the American 
mainstream media to act independently of the government’s will by putting the official pretexts and 
objectives for interference abroad under serious questioning -before accepting or rebutting them- 
looking for alternative sources of information, and instituting the conditions for a fair debate -by 
offering the opportunity to several conflicting opinions to argue and debate and then come out with 
the most convincing conclusions. In order to check if the US mainstream media acted as an 
independent organ during U.S. interference in Panama, I will examine their treatment of the official 
objectives for intervention as well as the most prominent methods they applied during their coverage 
of a typical case study of American Global Realism.2 

 

Keywords: Media and foreign policy, operation ‘just cause’, Panama. 
available online: 13th may, 2016. 
This is an open access article under Creative Commons Attribution 4.0 License, 2016. 

 
1.0  Introduction 
 
At a time when the Cold War was ‘agonizing’ and the ‘new world order’ taking a life of its own, the government of 
the US found new arguments in favor of its December 1989 invasion of Panama. Like any other military action, 
operation ‘Just Cause’ was preceded by a well-orchestrated public relations campaign meant to gain the support 

                                                 
1 Associate Professor, Department of English and Translation, Effat University Jeddah, Saudi Arabia, and the University of Sousse, 
Tunisia. Email: wassimdaghrir73@yahoo.com. 
2 For a detailed analysis of the role of the mainstream media in American foreign policy, see Wassim Daghrir, The Media and 
Foreign Policy (Saarbrucken, Germany: Scholars’ Press, 2015). 



 
Daghrir, JAH (2016), Vol. 05, No. 05: 51-56 

 

http://www.theartsjournal.org/index.php/site/index  
 

52 

of the US Congress, press, and public opinion and, thus, to generate a national consensus over the administration’s 
most crucial decisions. As far as the press of such a democratic political system is concerned, one would expect it 
to act independently of the government’s will by putting the official pretexts and objectives for invasion under 
serious questioning -before accepting or rebutting them- looking for alternative sources of information, and 
instituting the conditions for a fair debate -by offering the opportunity to several conflicting opinions to argue and 
debate and then come out with the most convincing conclusions. In order to check if the US mainstream media 
acted as an independent organ during the Panamanian episode, I will examine their treatment of the official 
objectives for intervention, their coverage of the military operation, and their assessment of the invasion with 
regard to international law. 
 

2.0  The Media and Panama 
 
When Panama’s leader Manuel Noriega was still a close US-ally, little ink was spilled in the US press about 
his true nature or about his involvement in drug-trafficking, money-laundering, and various other 
misdeeds.3 After Washington’s break-up with Noriega, however, most US media outlets discovered his 
corrupt nature and felt free to accord prominent coverage to his doubtful activities. Accordingly, Noriega 
was swiftly transformed in the US press from “military leader” to “strongman dictator”. And the wider 
the break-up between the White House and Noriega, the faster the media’s ‘demonization’ of Noriega 
accelerated. As background information for operation Just Cause, CBS’s Dan Rather referred to the 
Panamanian leader as a “wily jungle snake” and a “swamp rat”, who was “at the top of the list of the 
world’s drug thieves and scams”. And ABC’s Peter Jennings called Noriega “one of the more odious 
creatures with whom the US has had a relationship”.4 

 
Many US reporters and editors seemed to have uncritically embraced the White House’s explanations for 
its break-up with Noriega. Instead of citing a maximum of causes, including Noriega’s refusal to 
cooperate further in the US war against Nicaragua, his inutility after the Iran-contra revelations, and his 
inability to maintain order in his own country, the US press focused only on the official explanations -
especially Noriega’s involvement with narcotics trade and his lack of respect for democratic rule. 
Accordingly, the New York Times reported that Noriega “began as a CIA asset but fell afoul of Washington 
over his involvement in drug and arms trafficking”.5 Similarly, ABC declared on the day of the invasion: 
“Let’s remember that the US was very close to Mr. Noriega before the whole question of drugs came 
up”.6 The readers and viewers of the major media outlets got, however, only half of the story: First, 
Noriega’s drug links were asserted by US intelligence already in the early 1970s. But, considering 
Noriega’s usefulness in US espionage and covert operations, US officials overlooked the drug issue. 
Second, the press did not give emphasis to the fact that Noriega’s involvement in the drug trade was 
heaviest in the early 1980’s, at a time when his ties to the US government were especially close. Actually, 
when the US/Noriega relationship began to fray in the mid-1980s, several experts, including officials from 
the US Drug Enforcement Administration, asserted that Noriega had already drastically curtailed his drug 
links.7 Third, US editorialists were unable to uncover the fact that it was more the public revelation of 
Noriega’s involvement in drug trafficking -especially after his indictment by US courts- than the trafficking 
itself that provoked a shift to an anti-Noriega policy. In effect, when Noriega became a public relations 
problem for the White House, his drug activities could no longer be tolerated. Finally, TV commentators 
and newspaper columnists were far more severe in their condemnation of the Panamanian leader than 
of his collaborators -the CIA, the Pentagon, the State Department, Vice-president Bush, and the American 
banks that fattened themselves with drug money during Noriega’s reign.8 

 

                                                 
3 Among the exceptional articles was a May 1986 New York Times article, which disclosed Noriega’s links to the CIA, the narcotics 
trade and other corrupt activities. The Times’ story proved highly embarrassing to the Reagan administration. 
4 ABC, December 20, 1989. See also Mark Cook and Jeff Cohen, “How Television Sold the Panama Invasion”, Extra, January-
February 1990, p. 6. 
5 The NYT, January 21, 1990. 
6 Ibid. 
7 Ibid. 
8 Martin Lee and Norman Solomon, Unreliable Sources (New York: Carol Publishing, 1990), p. 294. 



 
The media and operation just cause in Panama                                               

 

http://www.theartsjournal.org/index.php/site/index  
 

53 

There is no doubt that some commentators questioned the administration’s motives. A New York Times 
article, for instance, admitted that 

Noriega’s alleged drug dealings were relatively small scale by Latin American standards… 
American officials strongly suspect high-ranking military officers in Honduras, Guatemala, and El 
Salvador of similar, and in some cases even greater involvement in drug dealing. Yet, [they] have 
not taken harsh action against them.9 

 
Nevertheless, this kind of critical coverage was rather sporadic. The media often tended to promote the 
administration’s drug argument as a rationalization for its divorce with Noriega and for its decision to 
invade Panama. Indeed, the Bush Administration justified the invasion by claiming that overthrowing 
Noriega was a major victory in the war on drugs. Yet, drug trafficking continued under the US-sponsored 
Endara government. Some alternative papers did report that the US-backed officials had close links to 
companies, banks, and people heavily involved in narcotics-trafficking or money-laundering. 
Nevertheless, such revelations received little attention from the major media. So, if mainstream 
journalists had reported the backgrounds of the new Panamanian leaders installed during the US invasion 
and their connections to money-laundering banks and drug traffickers, a primary rationale for the 
invasion would have been shredded.10 
 
One of the main justifications advanced by the US government for its decision to break up with Noriega 
and to intervene in Panama was its traditional yearning for democracy. Shortly before the May 1989 
Panamanian elections, President Bush declared that Noriega was preparing to rig the results. The New 
York Times immediately reported the president’s comments in an article headlined: “Bush warns Panama 
on Election Fraud”.11 And when Noriega nullified the election results, a New York Times editorial attacked 
“General Noriega’s insult to democracy”.12 There was no doubt that Noriega’s behavior represented an 
insult to democracy. But why did the US press show little concern for democracy in Panama five years 
earlier, when Noriega’s candidate Nicolas Barletta became president through a rigged vote? Actually, the 
press failed to call attention to Washington’s support for the 1984 elections, when President Reagan sent 
Secretary of State George Schultz to attend Barletta’s inauguration and praise the country’s 
“democratization”.13 After he had fallen out of favor with Washington, US journalists frequently 
described Noriega as a “dictator” and a “thug”. Nevertheless, no such epithets were issued in 1984, when 
he rigged the presidential elections with the political backing of the US government. Furthermore, the 
press was eager to describe Washington’s policy more as a pro-democracy policy than as an anti-Noriega 
one. Yet, Noriega was not the sole obstacle to democracy in Panama. So, the administration’s 
acknowledged distinction between Noriega and the corrupt and anti-democratic Panamanian Defense 
Forces (PDF) could bring the press to place some doubts on the administration’s democratic 
commitment. The press did not, however, clearly demonstrate that democracy had as little to do with 
the break-up of US/Noriega relations. 

 
The main official goal for the Panama invasion was the need ‘to safeguard the lives of Americans’. When 
President Bush indicated that he was fearful for the lives of thousands of Americans living in the Canal 
Zone, the press uncritically portrayed operation Just Cause as a humanitarian mission, without really 
checking if the threat was ever real. As a direct pretext for intervention, the Bush Administration argued 
that US citizens in Panama were threatened, citing the example of the December 16 confrontation that 
led to the death of a US Marine officer and the injury of another when they tried to run a roadblock in 
front of the PDF. The Panamanian version of events was that ‘the US soldiers opened fire -injuring three 
civilians- and tried to run the roadblock’.14 This version was largely ignored by US journalists, as were the 
several reports which described the death of the US serviceman as an isolated accident. As for the claim 

                                                 
9 The New York Times, June 10, 1990, cited in Michael Parenti, Inventing Reality (New York: St Martin’s Press, 1993), p. 163. 
10 Mark Cook and Jeff Cohen, “How Television Sold the Panama Invasion”, op. cit., p. 5. 
11 The New York Times, May 3, 1989, cited in Martin Lee and Norman Solomon, Unreliable Sources, op. cit., p. 315. 
12 Editorial, “Stern but Steady on Panama”, The NYT, May 10, 1989. 
13 Ibid. 
14 Mark Cook and Jeff Cohen, “How Television Sold the Panama Invasion”, op. cit., p. 6. 



 
Daghrir, JAH (2016), Vol. 05, No. 05: 51-56 

 

http://www.theartsjournal.org/index.php/site/index  
 

54 

that a US officer had been violently interrogated and his wife sexually threatened, the administration 
provided no supporting evidence, nor did the press ask for any. Therefore, “since the Marine’s death and 
the interrogation were repeatedly invoked to justify the invasion, the lack of press scrutiny of these 
claims is stunning”.15 In fact, the media not only failed to scrutinize the administration’s main justifications 
in favor of the invasion -by transmitting the White House’s claims at face-value-, they tended also to 
ignore the sources that offered alternative interpretations of the news coming from Panama. In effect, 
the press was reluctant to publish the reports which indicated that the invasion had been scheduled 
before the provocations that justified it [the death of the American serviceman] ever occurred. The US 
press was also not keen to publicize Panama’s calls for the dispatching of a UN peacekeeping force to 
calm down the tensions between the PDF and the US troops and prevent delicate encounters around the 
Canal Zone. So, had US commentators paid attention to the largest possible variety of sources, including 
Panamanians, the administration’s pretexts for intervention might have been better explained, analyzed, 
and, maybe, shredded.  

 
Furthermore, while US commentators applauded the ‘protecting Americans’ rationale, they perceived 
no ironic dissimilarity with the fact that Bush did not send 25,000 troops to Guatemala when, a few weeks 
before the Panama invasion, an American nun was abducted and sexually abused by US-backed 
Guatemalan officers.16 The fact that the administration’s arguments did not apply to the US-backed 
countries was apparently not considered as an interesting subject of analysis by the US mainstream 
circles. 

 
In a word, during the first days of the invasion, when the administration was in a critical need for popular 
support, the media kept faithful to the official line and failed to scrutinize the official justifications for 
operation Just Cause. Indeed, tracking a drug dealer, restoring democracy, and protecting American lives 
were invoked repeatedly as just cause for the US military invasion. And to keep the official version 
unchallenged, US opponents to the invasion were virtually excluded from the mainstream circles. The 
prestige media’s tendency to rally around the flag during the early stages of the attack was illustrated by 
a CBS producer who put it thus: 

When American troops are involved and taking losses, this is not the time to be running critical 
commentary. The American public will be rallying around the flag.17 

 
The editorial choice to rally around the flag was reinforced by the US government’s decision to restrict 
US reporters’ access to Panama and to impose a strict control of the information related to operation 
Just Cause. In fact, neither the military nor the government was interested in having anyone question the 
soundness of the Panama intervention and the military phases of its execution. The Bush team set out to 
control television and front-page news in the first days of the operation knowing that exposés of official 
deception [such as Noriega’s 110 pounds of ‘cocaine’ that turned out to be tamales18] would not appear 
until weeks later buried on the inside pages of America’s dailies.19 
 
Commenting on the US major papers’ coverage of operation Just Cause, the Toronto Globe and Mail ran 
a front-page article critiquing the US and its media for “the peculiar jingoism of US society so evident to 
foreigners but almost invisible for most Americans.”20 Indeed, while covering the military operation, 
“many reporters abandoned even the pretense of operating in a neutral, independent mode”.21 
Television commentators used pronouns like “we” and “us” in describing the invasion, as if they 

                                                 
15 Ibid, p. 7. 
16 Noam Chomsky, Deterring Democracy, op. cit., p. 150. 
17 Cited in Mark Cook and Jeff Cohen, “How Television Sold the Panama Invasion”, op. cit., p. 7. 
18 When US officials claimed that 110 pounds of cocaine were found in Noriega’s house, the information received prominent 
coverage. When, a month later, the ‘cocaine’ turned out to be tamales, the information was mentioned in the Washington Post’s 
page A22. 
19 Mark Cook and Jeff Cohen, “How Television Sold the Panama Invasion”, op. cit., p. 7. 
20 The Toronto Globe and Mail, December 22, 1989, cited in Mark Cook and Jeff Cohen, “How Television Sold the Panama 
Invasion”, op. cit., p. 3. 
21 Ibid, p. 4. 



 
The media and operation just cause in Panama                                               

 

http://www.theartsjournal.org/index.php/site/index  
 

55 

themselves were members of the invasion force.22 On day one, NBC’s reporter Tom Brokaw exclaimed: 
“We haven’t got [Noriega] yet”. CNN’s anchor Mary Anne Loughlin asked a former CIA official: “Noriega 
has stayed one step ahead of us. Do you think we’ll be able to find him?”23 This lack of objectivity was still 
more obvious in the vocabulary used to describe the military phases of the operation. Thus, a CNN 
correspondent reported on the day of the invasion: “US troops have taken detainees but we are not 
calling them ‘prisoners of war’ because the US has not declared war”.24 Similarly, during the early stages 
of the operation, many network correspondents did not call the invasion an ‘invasion’ until the term was 
used by Washington. Instead, it was referred to as a ‘military action’, ‘intervention’, ‘operation’, 
‘expedition’, and ‘insertion’.25 

 
In the initial days of the invasion, the press focused mainly on operational questions: Was the invasion 
going well? Was there much resistance? And, especially: How many American lives were lost? This kind of 
operational questions tended to drown out the other issues, especially those related to the Panamanian 
casualties, international law, and foreign reaction.26 In effect, the readers and viewers of the US big media 
had few opportunities to learn that operation Just Cause represented a clear violation of the UN Charter 
and the inter-American treaties, or that the invasion was immediately condemned by the international 
community. In fact, the US commentators’ assessment of the invasion with regard to international law 
was rather positive. Typical was Rita Braver, from CBS Evening News, who declared: “The invasion was 
legal according to all the experts I talked to”.27 Yet, article 20 of the OAS Charter reads the following: 

The territory of a state is inviolable. It may not be the object, even temporarily, of military 
occupation or other measures of force taken by another state directly or indirectly on any 
grounds. 

 
The UN’s as well as the OAS’ condemnation of the invasion was given scant, often critical, notice in the 
mainstream media. On December 21, for example, one CBS correspondent labeled as a “lynch mob” the 
Latin American diplomats at the OAS who condemned the invasion.  
 
With international law being ignored and international condemnation marginalized, the US editorialists 
issued positive assessments of the Panama invasion. On December 21, 1989, for example, a New York 
Times front-page news analysis put it this way: 

George Bush has completed a Presidential initiation rite [joining] American leaders who since 
World War II have felt a need to demonstrate their willingness to shed blood to protect or advance 
what they construe as the national interest… Panama has shown him as a man capable of bold 
action.28 

 
Similarly, hailing the accomplishments of operation Just Cause, a June 1991 Washington Post story 
concluded that human rights under the new US-backed regime have improved and “press freedoms have 
been restored”.29 The Post’s report failed to mention that newspapers and television stations were 
closed by US occupation authorities and that newspaper editors and reporters critical of the invasion 
were jailed or detained.30 Such challenging facts were simply out of the prestige media’s agenda. 
 

 
 

                                                 
22 Ibid. 
23 CNN, December 21, 1989, cited in Ibid (emphasis added). 
24 CNN, December 20, 1989, cited in Ibid, p. 5. 
25 Ibid. 
26 Ibid. 
27 CBS Evening News, December 20, 1989, cited in Mark Cook and Jeff Cohen, “How Television Sold the Panama Invasion”, op. 
cit., p. 3. 
28 The NYT, December 21, 1989, cited in Ibid, p. 6. 
29 The WP, June 18, 1991, cited in Michael Parenti, Inventing Reality, op. cit., p. 163. 
30 Michael Parenti, Inventing Reality, op. cit., p. 163. 



 
Daghrir, JAH (2016), Vol. 05, No. 05: 51-56 

 

http://www.theartsjournal.org/index.php/site/index  
 

56 

3.0  Conclusion 
 
To sum up, it wouldn’t be too mistaken to maintain that, during the early stages of the US invasion of 
Panama, the prestige media did not behave as an independent organ, not only because of official 
censorship but also by editorial choice. Indeed, the press emphasized the official objectives for 
intervention and disregarded the various alternative interpretations. The American television viewers 
and front-page readers were not clearly notified that George Bush sent 25,000 US troops to Panama to 
reinstall a pro-US government, turn Panama back to the client-state status, and prove to the world 
Washington’s determination to defend US credibility in the international arena. What the American public 
read in the major newspapers was what the White House declared: the need to protect American lives, 
combat drug-trafficking, restore democracy, and protect the US access to the Panama Canal. 
Furthermore, US commentators seemed to be unable or unwilling to ask the right questions: was the 
invasion inevitable? Were the threats real? What about respect for internationally accepted principles of 
law? Does “Just Cause” represent another episode of Gunboat diplomacy, or a new version of the 
Monroe Doctrine? Such fundamental questions were rarely raised in the mainstream circles, which 
tended to accept the legitimacy of the attack and to focus on operational matters. One does of course 
not expect the media to be in total opposition to the government’s decisions, but only to assume their 
role and open room for a real debate, where conflicting views could conflict unreservedly, for the real 
benefit of the supreme national interest. 
 

References 
 
Cook, M. and Cohen, J., (1990). How Television Sold the Panama Invasion. Extra (January, p. 5). 
Lee, M. and Solomon, N. (1990). Unreliable Sources. New York: Carol Publishing. 
Parenti, M. (1993). Inventing Reality. New York: St Martin’s Press. 


